Macska szembetegség

Mit is értünk macska szembetegség alatt?

A macska szembetegség tárgykörébe sok elváltozás, kórfolyamat tartozik. Vannak köztük alig észrevehető elváltozások és vannak durva eltérést okozó betegségek is. A szemlélő számára látható tünetek azonban nem mindig korrelálnak az elváltozás súlyosságával: azaz nagyon csúnyának kinéző szemet is lehet, hogy megfelelő kezeléssel viszonylag könnyen rendbe lehet hozni; ugyanakkor egy apró eltérés hátterében is állhat komoly szemészeti probléma. Ezért, ha úgy érzi, hogy macskája szeme beteg, fontos, hogy az állatot mielőbb lássa állatorvos vagy állatorvos-szemész.

Hogy felismerhessük a macska szembetegség tüneteit, tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen az egészséges macskaszem.

Macska szembetegség: a tünetek szemen belüli előfordulása

Az egészséges állatban a szemek egyformán helyezkednek el a szemgödörben, a két szem tengelye párhuzamos. A két szemrés egyenlő tágasságú.  A szem nem kipirult és csak a belső szemzugban jelenhet meg minimális szürkésfehér váladék. Fokozott mennyiségű könny, váladék a szemnyílásban mindig valamilyen macska szembetegség tünete.

Az állatokban előfordul egy ún. harmadik szemhéj is. Ez a kötőhártyával borított képlet általában csak kis csíkszerű képletként jelenik meg a macska belső szemzugaiban. Kóros esetben a harmadik szemhéj előeshet: ilyenkor függönyszerűen borul rá a szemgolyóra, súlyos esetben szinte teljesen elfedve azt. Ez a tünet több fájdalmas macska szembetegség velejárója lehet.

Macska szembetegség tünetei jelenhetnek meg a szemet kívülről óraüveg-szerűen borító szaruhártyán is. Fontos tudni, hogy a szaruhártyának mindig teljesen átlátszónak kell lenne. A szaruhártya elhomályosodása minden esetben kóros.

A szaruhártya mögötti területét elülső szemcsarnoknak nevezzük (jól látszik ez, ha a macska szemét oldalról nézzük). Ez macskában – a domború szaruhártya miatt – kifejezetten mély. A benne található ún. csarnokvíznek teljesen tisztának kell lennie. Ha itt különböző anyagok: fibrin, genny, vér stb. jelennek meg, azok biztosan jelzik, hogy macska szembetegség áll fenn.

Az elülső szemcsarnok hátsó falát a szivárványhártya (írisz) alkotja, rajta a pupillanyílással. A pupilla alakja szűk állapotban macskákban hosszúkás. Tág állapotban a kutyához, emberhez hasonlóan kerek. Fontos megjegyezni, hogy a pupilláknak minden esetben egyforma tágasságúnak kell lenniük a két szemen. Sötétben tágulnak, fényre szűkülnek az egészséges állat pupillái. Ha a pupillák a normálisnál tágabbak vagy szűkebbek, fényre nem reagálnak, az mindenképpen kóros tünet. Macska szembetegség, de szemen kívüli kóros folyamat is előidézheti. Forduljon szemész-állatorvoshoz!

A szem pupilla mögötti területe, és az itt esetlegesen előforduló macska szembetegség tünetei csak műszerekkel (oftalmoszkóp, fundus kamera) vizsgálhatók. Mindenképp állatorvos –szemész feladata.  Van azonban az egészséges macska szemének egy olyan része, ami néha láthatóvá válhat az egyszerű szemlélő számára is. Ez az ún. tapetum lucidum. Ezt látjuk megcsillanni, amikor az autó reflektorába a macska belenéz. A tapetum lucidum a macska szemfenekének egy fényvisszaverő része, ami a ráeső fényt felerősíti. A tapetum lucidum az emberi szemben nem található meg, csak állatokban. A macska szemében még a többi állathoz viszonyítva is fejlett ez a terület, így alkalmazkodott az éjszakai életmódhoz.

Macska szembetegség: Miért szükséges állatorvoshoz fordulni?

Láthatjuk, hogy a macska szembetegség milyen sokféle formában jelentkezhet. Ha rendellenességet észlel, vagy olyan fajtájú macskája van, ami hajlamos egy bizonyos macska szembetegségre, forduljon hozzánk bizalommal. Segítünk mind a megelőzésben, mind a már kialakult szembetegség orvoslásában.