Öröklődő szembetegségek az állatorvosi -szemészet területén

Öröklődő szembetegségek az állatorvosi -szemészet területén.

Az állatorvosi -szemészet a szembetegségek pontos tünetei, kórlefolyása és kezelési módjai mellett azok kialakulásának folyamatát is kutatja. Évről évre egyre többet tudunk a betegségek okairól és egyre több betegség öröklésmenetét ismerjük meg. Ezen felül az állatorvosi -szemészeti kutatások gyakran azt is meg tudják határozni melyik kutya- vagy macskafajta érintett az adott betegségben.

Mit értünk az öröklődő szembetegségek alatt az állatorvosi -szemészet területén?

A genetikailag öröklődő betegségek lényege, hogy az adott betegséget vagy a betegségre való hajlamot a szülők továbbörökítik vagy örökíthetik az utódokban. Ez utóbbi esetben mondja a köznyelv, hogy adott kutyafajta vagy macskafajta ,,hajlamos bizonyos betegségekre”, ,,könnyebben betegszik meg az adott betegséggel”.

Tehát

- Vannak bizonyos betegségek, melyeket biztosan átadnak a kölyköknek.
- Vannak betegségek, melyek nagy valószínűséggel, de nem biztosan adnak át.
- És vannak olyan esetek, amikor a betegségre való hajlam öröklődik.

Mit tehetünk az öröklődő szembetegségek ellen az állatorvosi -szemészet területén?

A legnagyobb felelősség a tenyésztőkön van. Genetikai betegségben szenvedő állatot tenyészteni tilos, tehát a tenyésztőknek a szűrővizsgálatokat el kell végeztetniük. Minden gyakoribb veleszületett szembetegségnél meg van határozva, hogy a kölyöknél mely korban kell az adott vizsgálatot elvégezni. Kölyök vásárlásakor a kötelező oltások és a féreghajtás megléte mellett célszerű rákérdezni a szűrővizsgálatokra is.

Kutya vagy macskatulajdonosként a továbbiakban pedig az időszakos állatorvosi vizsgálatoknál kérnünk kell, hogy végezzenek szemészeti szűrővizsgálatot is. Ez nagyon fontos, mert a betegségek nagy részében külső jegyek vagy tünetek egyáltalán nem jelentkeznek, de az időben és szakember által felismert betegség kezelése sokkal sikeresebb lehet.