Dermoid

A dermoid a szemet érintő fejlődési rendellenesség, egyszerűen fogalmazva egy rendellenesen elhelyezkedő „szőrös sziget” a szem kötőhártyáján és/vagy szaruhártyáján. A gyakorlatban legtöbbször kutyában látjuk enyhébb-súlyosabb tünetekkel, melyek leggyakrabban: hunyorgás, váladékozás, az érintett szem dörzsölése.

Mit nevezünk dermoidnak? Miért alakul ki a dermoid?

A dermoid* egy abnormális helyeződésű szőrös bőrterület, az úgynevezett ectoderma rendellenes fejlődéséből adódó, veleszületett elváltozás. Leggyakrabban a kötőhártyán és/vagy szaruhártyán található, ritkábban a szemhéjakon. Általában az egyik szem érintett. Egyes kutyafajták esetén prediszpozíció (hajlam) figyelhető meg, például tacskó, német juhászkutya, dobermann, doberman pinscher kutyafajtákban gyakoribb az előfordulása.

* A szakirodalomban gyakran a „dermoid” elnevezés használatos mind a choristoma mind a hamartoma esetén. Előbbit a szaruhártya és a kötőhártya, utóbbit a szemhéjat érintő elváltozásoknál használjuk.

Milyen tünetek láthatók e szembetegségnél? Hogyan veszi észrere az állat tulajdonosa vagy tenyésztője a dermoidot?

Mivel fejlődési rendellenességről van szó, rendszerint az állat tenyésztője már kölyök vagy  fiatal korban észreveszi a kutya vagy macska hunyorgását, fokozott mennyiségű váladék ürülését az egyik vagy másik szemből. Ha a képlet kisméretű, vagy csak kevés szőrszál borítja a felszínét előfordulhat, hogy az állat később jelez tüneteket.

A képletről származó szőrszálak szaruhártya-irritációt okoznak, amely igen kellemetlen és fájdalmas tünet, a beteg állat rendszerint sürgős ellátást igényel. Kezelés nélkül a látászavaron túl szaruhártyafekély, súlyos esetben szaruhártya-perforáció (átszakadás) alakulhat ki, az állat megvakulhat.

Előfordulhat e macskában ez a szembetegség?

A dermoid macskában igen ritkán fordul elő, azonban a birman macska prediszponált erre az elváltozásra.

Segíthet-e ha  az állat tulajdonosa a látható szőrszálakat egyszerűen levágja?

Semmiképpen nem javasolt és nagyon veszélyes, hiszen a szőrszálak rövid időn belül újranőnek, és az eredeti állapotnál mégsúlyosabb irritációt okozhatnak. A képletet műtéti úton szükséges eltávolítani, ügyelve arra, hogy annak minden részlete – a szőrtüszőkkel együtt – maradéktalanul el legyen távolítva. A beavatkozáshoz az állatorvos nagy nagyítású eszközt, rendszerint operációs mikroszkópot, és mikrosebészeti eszközöket használ. Mindenképpen szemészetre specializálódott állatorvos végezze az ilyen jellegű operációt.

Dr. Fenyves Ildikó